Asertivni odziv - ZAVRNITEV ali kako reči "NE" brez slabe vesti.

Updated: Oct 2, 2019


Ste med tistimi, ki težko rečete »NE«, ne da bi se pri tem počutili slabo, imeli ob tem slabo vest ali občutke krivde? Ljudje, ki stežka rečejo »NE« praviloma nepravilno ocenijo ali precenijo negativno reakcijo sogovornika z njihovo zavrnitvijo. Morda ne zaupate sogovornikovim sposobnostim obvladovanja in soočanja z zavrnitvijo? S tem, ko boste jasno, spoštljivo in odkrito izrazili zavrnitev, boste z vzorom pokazali in tudi drugemu omogočili, da postavi svoje meje, da tudi oni rečejo "NE". S tem, ko bodo prejeli zavrnitev, se bodo lahko učili, da so lahko zavrnjeni, in s tem tudi, da lahko tudi drugič prosijo in pričakujejo pritrdilen ali zavrnitven odgovor. Komunikacija je prožna, življenjska in enostavna, v kolikor upoštevamo in spoštujemo svobodo odločanja.

V resnici je podajanje zavrnitev enostavneje, če se držimo nekaterih preprostih, a zelo učinkovitih tehnik asertivne komunikacije, ki nam pri zavračanju prošenj lahko pomagajo.

V tem kratkem prispevku vam predstavim nekatere napotitve, ki vsebujejo temelje asertivne komunikacije in vedenja, ki jih je vredno upoštevati ob izrekanju zavrnitev.

1. Bodite prepričani vase. Nič ni narobe, če rečete "NE".

Ne pozabite, da vedno, ko na prošnjo, željo ali zahtevo s katero se ne strinjate ali ni po vašem okusu, drugemu odgovorite pritrdilno, pravzaprav zavrnete tisto, s čemer se strinjate in je po vašem okusu. Zdrava mera egoizma je dobrodošla, predvsem, ko se učite ponovno sebe postaviti na prvo mesto. Spodbujam vas, da ob naslednji prošnji najprej pomislite, kako ste vi z njo, kakšne so vaše prioritete in kaj je za vas pomembno.

Pri izrekanju zavrnitev na asertivni način, je dobro uporabiti takšno miselno naravnanost, ki bo delala za vas. Pri tem ne pozabite, da imajo ljudje pravico prositi, jaz pa imam pravico reči »NE«. Ko namreč rečete »NE«, s tem ne zavrnete osebe, pač pa zavrnete njeno prošnjo.

2. Ostanite pri preprostih odgovorih. Ne zapletajte se.

Bodite prijazni, kratki, odločni in se za svoj odgovor ne opravičujte. Včasih je najboljši način, da enostavno rečete "NE" in svojega odgovora dodatno ne pojasnjujete. Predvsem pa se umirite, v svojem tonu glasu in vedenju izražajte umirjenost, bodite iskreni in vljudni, in s takšno držo, govorico telesa in notranjo naravnvnostjo boste zagotovo obvladali celotno situacijo. Večina ljudi (in prepričana sem, da ste med njimi tudi vi) raje prejme za odgovor pošten in jasen "NE", kakor veliko debelo laž. Zato bodite enostavni in se ne bojte reči "NE".

3. Ponudite sogovorniku druge rešitve.

V kolikor se zaradi zavrnitve počutite slabo in menite, da morate sogovorniku predlagati druge rešitve k njegovi prošnji, seveda to tudi storite. Pri vzdrževanju dobrih odnosov in odprte komunikacije, bo tudi sogovornik vaš odziv lahko razumel kot izkazovanje pripravljenosti za iskanje rešitev njegovega problema. To je lahko pravi korak k vzdrževanju dobrega odnosa, za kar boste vložili zelo malo truda, bo pa olajšalo negativen vpliv zavrnitve.

Vseeno pa je dobro, da se zavedate, da niste dolžni iskati rešitev, v kolikor vas to dodatno obremenjuje in vam predstavlja napor. Tudi to je asertivno.

4. Strukturirajte pogovor: vizualizirajte pogovor in si ga zapišite.

Ob določenem tipu ljudi, ki vam bodisi predstavljajo avotriteto ali pa se ob njih ne počutite dobro, nam lahko zmanjka besed, še težje pa jih zavrnemo in rečemo "Ne" brez slabih občutkov. Kadar imate težave pri zavrnitvi specifične zahteve nekoga, ki je za vas resnično pomemben, se na pogovor z njim pripravite. Pripravite se tako, da si na list paprija strukturirate vajin pogovor, in si v alinejah zapišete kaj želite sporočiti. Pri tem vam bo v pomoč tudi vizualizacija. To naredite tako, da se usedete v prostor, v katerem ne bo dodatnih motilcev, zaprete oči in si v misli prikličete podobo človeka, prostora, sebe in si vizualizirate vajin pogovor, kjer sebe vidite kot enakovrednega kompetentnega sogovornika. V mislih vadite svoj zavrnitveni odziv in si v alinejah zapišite stavke, ki vam pridejo na misel. Takšno planiranje bo dobro vplivalo na zmanjšanje stresa in tesnobe, pogosto povezane z zavrnitvenim odzivom, prav tako boste lažje nadzorovali svoj čustveni odziv in ob tem preživeli.

S takšno prakso "strukturiranja" boste nadzorovali svoja čustva in bolj boste spoštovali sebe.

5. Izberite pravi komunikacijski slog in bodite spoštljivi.

Nekaj ​​ali nekoga lahko zavrnete na zelo spoštljiv in vljuden način. Spoznajte čustva druge osebe in uporabite ustrezen jezik asertivnosti. Nikogar ne boste užalili, če boste spoštovali svoje pravice in najprej pomislili, kaj vam je resnično pomembno. Od vas to zahteva določeno miselno budnost, da se izognete komunikacijskemu slogu, kjer na agresiven ali pasiven način ne komunicirate asertivno, prestopate svoje in tuje meje.

Poglejmo primer: Sodelavec pristopi k vam in vas vpraša, ali se lahko namesto njega udeležite sestanka, ker je ob isti uri že dogovorjen nekje drugje.

Agresiven odziv: "Absolutno ne. Vedno to narediš! Moraš se naučiti usklajevati svoj urnik, namesto da me motiš!".

Pasiven odziv: "Ja seveda bom."

Asertiven odziv: "Žal ne. Vprašaj koga drugega, ali prestavi."

7. Uporabljajte in vadite vseh šest načinov podajanja zavrnite.

Trevor J. Powell (2000) predlaga 6 načinov kako reči »NE« asertivno:

Neposreden »NE« - Pri tem načinu na prošnjo, da nekaj naredite, odgovorite jasno in razločno »NE«, brez da bi se za to kakorkoli opravičevali. Namen neposrednega odziva je, da ste direktni in ne oklevate. Tak odziv je primeren in ga lahko vadite pri tistih ljudeh, ki vas na vsak način želijo v nekaj prepričati, vi pa si tega ne želite.

Zrcalen »NE« - Pri tem načinu na prošnjo, odgovorite tako, da jo povzamete, prepoznate in ponovite vsebino prošnjo in občutke, ki jo zaključite z asertivno zavrnitvijo.

Poglejmo primer: »Razumem, da se želiš pogovoriti o letnem poročilu in evalvaciji dela čim prej, vendar danes ne morem«, ali »Vem, da si se veselila večernega sprehoda, vendar danes ne utegnem«..

Utemeljen »NE« – pri tem načinu pri zavrnitvi podajte kratko utemeljitev, ki podpre vašo odločitev in stališče.

Poglejmo primer: »Danes popoldan se ne morem dobiti s teboj v mestu, ker moram do jutri oddati poročilo in sem zelo na tesnem s časom«.

Pogojen »NE« - tak odgovor vzdrži možnost pritrditve, to ni dokončni »NE«. Pri tem odgovoru gre za "NE", ki se navezuje na trenutni čas, ne zajema pa tudi prihodnosti, tako dopušča, da se bo prošnji v prihodnosti tudi ugodilo. Takšen pogojen NE uporabite samo, če čutite, da bi prošnji želeli ugoditi.

Poglejmo primer: »Danes ne morem kositi s teboj, lahko pa se dogovoriva za naslednji teden.«

Poizvedujoč »NE« - Podobno, kakor pri »pogojnem NE-ju« tudi tukaj dopuščate pritrdilni odgovor. Poglejmo primer odgovora : »Ali imaš še kakšen drug termin, ko bi se lahko srečali?«

Pokvarjena plošča »NE« - to tehniko lahko uporabite v mnogih situacijah. Enostavno v odgovorih znova in znova ponavljajte svoje asertivno nikalno stališče. Brez pojasnjevanj, opravičevanj, dodatne razlage. »NE« pomeni »NE«.

Poglejmo primer: Ona: »Ne, ne moreva se dobiti zvečer.«

On: » Daj no, pa ja samo na kratko. Samo, da te vidim.«

Ona: »Ne, ne moreva se dobiti zvečer.«

On: »Daj no, saj pridem po tebe.«

Ona: »Ne, ne moreva se dobiti zvečer.«

6. Vztrajajte in izkoristite priložnosti, da vadite zavrnitev.

Stare komunikacijske tehnike lahko zamenjate z novimi tako, da jih kar se da pogosto uporabljate. V vsakodnevnih situacijah preproznavajte priložnosti, v katerih lahko vadite zavrnitve. Sprva vam zna biti težje, saj bodo spremembo opazili tudi drugi, pri čemer znate naleteti na določen odpor. Sploh, če so bili ljudje od vas navajeni, da ste jim bili vedno na razpolago in odgovorili pritrdilno na njihove prošnje, želje, potrebe. Z vašim novim načinom bodo znali imeti težave in vas bodo poskušali z raznimi čustvenimi pritiski vrniti na "staro pot" pasivnosti. Ne ustrašite se! Bodite odločni in vztrajajte pri novem! S časom in redno prakso vam bo postalo lažje reči "NE", pa tudi občutki slabe vesti, krivde in drugih frustracij, bodo postopoma dobili nove zaznave. Dovolite si, da tehnika podajanja asertivne zavrnite postane vaša zaveznica, ki vas bo podprla pri zavedanju lastnih želja in potreb, in vam pomagala vzdrževati in graditi pristne odnose.

In ne pozabite! Bistveno je, ko se naučite spoštovati sebe in komunicirati svoje meje, bodo to storili tudi drugi.

Viri: Trevor J. Powell, 2009. The Mental Health Handbook, Speechmark Publishing

#asertivnost #samozavest #asertivnakomunikacija

KONTAKT

dr. Stvarnik Alja

Psihoterapevtske storitve, Axioma plus d.o.o.

Telefon: 051 326 155

alja.stvarnik@axioma-plus.com

OBRAZEC
Pišite in mi zastavite svoja vprašanja, ali se prijavite na srečanje. Izpolnite vsa polja. Kontaktirala vas bom v najkrajšem možnem času.

ORDINACIJA

Trg mladinskih delovnih brigad 14, Ljubljana

NOSILEC DEJAVNOSTI

Axioma plus d.o.o.

Hladnikova c. 35, 1000 Ljubljana

MŠ: 3643727000 | DŠ​: 62176471

TRR: SI56 0510 0801 2916 512, Abanka d.d.

Obrazec bo poslal vaše navedene podatke in vsebino sporočila na kontaktni naslov spletne strani. Podatke potrebujemo, da vam lahko odgovorimo. Vaših podatkov za druge namene ne obdelujemo in jih ne posredujemo tretjim osebam.

Spletna stran se nahaja na https povezavi in je s tem zaščitena pred krajo podatkov.

PRIDRUŽITE SE NAM NA FACEBOOK-U

​2013 - 2019 © dr. Stvarnik Alja, Psihoterapevtske storitve.  

Vse pravice pridržane.